"Протидія булінгу у шкільному колективі" актуальна та вкрай важлива тема. Сьогодні представники Національної поліції провели виховний захід у 6-а класі (класний керівник Єрьоміна О.Ю) та нагадали дітям про принципи відповідального та толерантного спілкування. Дякуємо нашим гостям за інформативний та цікавий урок. Чекаємо нових зустрічей.
Сьогодні у нашому закладі були гості - представники Національної поліції. В ході зустрічі у 5-б класі (класний керівник Цинкуш Н.В) було розглянуто важливу та актуальну тему "Протидія булінгу у шкільному колективі". Дякуємо нашим гостям за інформативний та цікавий урок. Чекаємо нових зустрічей.
"Протидія булінгу у шкільному колективі" актуальна та вкрай важлива тема. Сьогодні представники Національної поліції провели виховний захід у 5-а класі (класний керівник Продан В.В) та нагадали дітям про принципи відповідального та толерантного спілкування.
Протидія булінгу – пріоритетний напрямок виховання. Веселе та із запалом пройшов виховний захід у 10-б класі (класний керівник Цинкуш Н.В) - "Розуміння та довіра". Ми все ж таки знайшли спільну мову і змогли домовитися:)
2019-2020 навчальний рік
План проведення заходів тематичного тижня
«СТОП булінг. Десять кроків толерантності»
11.11.2019-22.11.2019
№ | Термін проведення заходу | Захід | Зміст заходу | Класи | Відповідальний |
1 | 11.11.2019 | «СТОП БУЛІНГ» | Виготовлення інформаційних плакатів та пам’яток | 1-11 | Гречка А.В Цинкуш Н.В Представники шкільного самоврядування (учні 10А класу) |
2 | 12.11.2019 | Всесвітній день доброти. Уроки доброти | «Давай дружити» | 2 | Гречка А.В Цинкуш Н.В Представники шкільного самоврядування (9А,9Б,9В) |
«Добрі справи» | 3 | ||||
«Робити добро модно» | 4 | ||||
3 | 13.11.2019 | Всесвітній день доброти. День добрих справ | Наповнення годівничок на території школи | 1-4 | Гречка А.В Цинкуш Н.В |
Відвідання притулку «Дай лапу, друг» | 5-9 | ||||
Усний журнал «Хто вигадав це свято» | 5-11 | ||||
4 | 14.11.2019 | «Скажемо боулінгу НІ» | Єдина виховна година | 5-11 | Класні керівники |
5 | 15.11.2019 | Всесвітній день толерантності | Усний журнал | 5-11 | Якименко О.В |
6 | 18.11.2019 | «Проблеми спілкування» | Круглий стіл | 9-11 | Гречка А.В Цинкуш Н.В |
7 | 19.11.2019 | Відеозал «Так не можна!» | Перегляд відео відповідної спрямованості на уроках «Основи здоров’я» | 5-9 | Гречка А.В Цинкуш Н.В Якименко О.В |
8 | 20.11.2019 | «Ми вчимося дружити» | Конкурс малюнків «Моє щасливе дитинство» | 1-9 | Гречка А.В Цинкуш Н.В |
Конкурс фотографій «Давай дружити» | 5-9 | ||||
9 | Протягом тижня | «Скажемо боулінгу НІ» | Відео челендж | 10-11 | Гречка А.В Цинкуш Н.В |
10 | Протягом тижня | «СТОП БУЛІНГ» | Виставка літератури | 1-11 | Куртова О.О |
Також в рамках шкільного тижня «Стоп. Булінг. 10 кроків толерантності» сьогодні,22.11.2019, у 9-А (класний керівник Білоножко О.М), 9-Б (класний керівник Цинкуш Н.В) та 9-В (класний керівник Майоренко О.В) класах шкільним психологом Ситник Н.В та соціальним педагогом Чемирис А.В були проведені години спілкування «Скажемо боулінгу НІ».
Триває шкільний тиждень «Стоп. Булінг. 10 кроків толерантності». Так, 22.11.2019, шкільним психологом Ситник Н.В та соціальним педагогом Чемирис А.В були проведені години спілкування «Скажемо боулінгу НІ» у 8-А (класний керівник Бадя О.Р) та 8-Б (класний керівник Скляр І.В) класах.
Тривають заходу в рамках тематичного шкільного тижня «Стоп. Булінг. 10 кроків толерантності». Так сьогодні,20.11.2019, в шкільні бібліотеці розпочала роботу тематична виставка «Стоп булінг». Дякуємо шкільному бібліотекарю Куртовій О.О за організацію тематичної виставки.
В 2019 році відзначається 30-річчя Конвенції про права дитини, а сьогодні, 18 листопада відзначається Європейський день захисту дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства. Тема важлива, ніж будь-коли, – підтримка здатності дітей протидіяти сексуальному насильству. Адже Український фонд «Благополуччя дітей» не втомлюється закликати: навчіть дитину захищатися! Саме тому в 9-Б класі (класний керівник Цинкуш Н.В) відбувся виховний захід «Скажемо насильству НІ!» #EndChildSexAbuseDay_CWBF.
Сьогодні, 18.11.2019 у 8-А класі (класний керівник Бадя О.Р) була проведена виховна година "Стоп. Булiнг". В ході виховної години діти ознайомились з поняттям булiнг, навчились розпізнавати маркери боулінгу та дружні піддражнювання, розробили стратегію подолання булiнгу та називали джерела допомогу жертвам цькування.
15.11.2019, в рамках шкільного тематичного тижня «Стоп. Булінг. 10 кроків толерантності» у 9-Б класі (класний керівник Цинкуш Н.В) відбулась виховна година «Стоп. Булінг. Толерантне ставлення один до одного». В ході заходи учні обговорили проблеми спілкування у сучасному суспільстві, ознайомились із алгоритмом дій у разі виникнення подібних ситуацій та пройшли анкетування.
Міжнародний день толерантності — свято, яке відзначається 16 листопада в усьому світі. Його запровадили у 1995 році за рішенням ЮНЕСКО. Саме цього дня ухвалили Декларацію принципів терпимості. У ній йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідань, етносу або кольору шкіри. Саме тому, 15.11.2019, напередодні такої визначної дати учні 9-Б класу (класний керівник Цинкуш Н.В) провели усний журнал «Міжнародний день толерантності» підготовлений разом із вчителем історії Якименко О.В. в рамках шкільного тижня «Стоп. Булінг. 10 кроків толерантності». В ході заходу дівчата вкотре нагадали про неможливість цькування та відповідальність за подібні дії, та ознайомили учнів із підготовленими інформативними листівками.
Не менш насичено та цікаво пройшов день в учнів 7-В класу (класний керівник Якименко О.В). До школярів сьогодні завітав гість - Зубко Марія Петрівна, представник бібліотеки «Юний читач». Для дітей було проведено захід « 16 листопада – Всесвітній день толерантності» в рамках шкільного тижня «Стоп. Булінг. 10 кроків толерантності».
Учні 9-Б класу (класний керівник Цинкуш Н.В) не стояли осторонь Всесвітнього дня Добра.Так,13.11.2019, дівчата підготували та провели усний журнал «Всесвітній день Доброти. Давайте творити добро разом» для учнів 7-9 класів в рамках шкільного тижня «Стоп. Булінг. 10 кроків толерантності». Дякуємо дівчатам за цікаву інформацію.
Також, 13.11.2019, в рамках шкільного тижня «Стоп. Булінг. 10 кроків толерантності» учні 8-Б класу (класний керівник Скляр І.В) провели усний журнал «Всесвітній день Доброти. Давайте творити добро разом» для учнів 5-6 класів. Дякуємо Болотній Анастасії та Мороз Маргариті за цікаву інформацію та проведену роботу.
Учні 3-Б класу (класний керівник Гніпа О.І) разом із учнями 9-А класу (класний керівник Білоножко О.М) долучились до відзначення Всесвітнього дня Доброти. Старшокласники провели урок доброти в рамках шкільного тижня «Стоп. Булінг. 10 кроків толерантності» та нагадали дітям про такі поняття як дружба, доброта, допомога. Дякуємо учням 9-А класу за цікавий урок.
Долучились до Всесвітнього дня доброти і учні 3-А класу ( класний керівник Шурхаленко Т.М). Діти разом із ученицями 9-А класу (класний керівник Білоножко О.М). Молодші школярі під час уроку-вікторини грали, розгадували загадки, обговорювали відео. Дякуємо учням 9-А класу за цікаві та пізнавальні уроки.
Цікаво та по доброму відзначили Всесвітній день добра учні початкових класів. До молодших школярів із уроком-вікториною завітали учні 9-А класу (класний керівник Білоножко О.М). Старшокласники провели урок доброти в рамках шкільного тижня «Стоп. Булінг. 10 кроків толерантності». В ході уроку учні 3-В класу (класний керівник Білоус М.О) подивились мультфільми про різні прояви доброти та вчились творити добрі справи. Дякуємо, Ночовній Марині Олександрівні за допомогу у проведені уроків.
«У Всесвітній день Добра – розпочни свій день з добра!» Під таким гаслом розпочався сьогоднішній день в нашому навчальному закладі. Всесвітній день доброти, на думку засновників свята, – це можливість нагадати людям про важливість прояву людяності і взаємодопомоги у повсякденному житті. Всесвітній день доброти святкують 13 листопада. Саме цього дня 1998 року на Першій конференції Всесвітнього руху доброти в Токіо було засновано нове свято. Його ініціатором став волонтерський рух «За доброту». Цілі і завдання організації – надихати людей на добрі вчинки і сприяти поліпшенню життя у світі за допомогою добрих вчинків. Дякуємо нашому чарівному янголу – учениці 8-Б класу Болотній Анастасії (класний керівник Скляр І.В) за добрий початок дня.
13.11.2019, весь світ відзначає Всесвітній день Добра. Тому сьогодні шкільним самоврядуванням в рамках тижня «Стоп. Булінг. 10 кроків толерантності» було оформлено інформативний куточок «Добро починається з тебе».
11 листопада, у нашій школі розпочався тиждень "Стоп.Булінг.10 кроків толерантності". Так у 9-В класі (класний керівник Майоренко О.В.) пройшла тематична година з профілактики булінгу. За допомогою різних інтерактивних вправ, анкетування, перегляду відео учні сформували уявлення про булінг як вид насильства, згадали про існуючі види насильства та відповідальністьза його вчинення.
План
заходів щодо профілактики булінгу
2019 – 2020 навчальний рік
№ п/п | Назва заходу | Цільова аудиторія | Термін виконання | Відповідальний |
1 | Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах | Вересень | Психолог школи Ситник Н.А. | |
2 | Діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах: – спостереження за міжособис-тісною поведінкою здобувачів освіти; – опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; – психологічні діагностики мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів; – соціальне дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах; – визначення рівня тривоги та депресії учнів. | Усі категорії учасників освітнього процесу | Упродовж року | Класні керівники, класоводи, практичний психолог школи Ситник Н.А. |
Інформаційно-профілактичні заходи | ||||
1 | Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільній батьківській конференції | Батьки здобувачів освіти | Вересень | Директор школи Тимошенко Ф.М. |
2 | Засідання методичного об’єднання класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі » | Методична кухня класних керівників | Жовтень | Заступник директора з НВР Юрченко Л.Д. Керівник ШМО Єрьоміна О.Ю. |
3 | Розробка пам’ятки «Маркери булінгу» | Педагогічний колектив | Жовтень | Заступник директора з НВР Юрченко Л.Д. |
4 | Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом» | 1 – 11 | Упродовж року | Психолог школи Ситник Н.А. |
5 | Контроль стану попередження випадків булінгу | Нарада при директорі | Квітень | Директор школи Тимошенко Ф.М. |
6 | Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню | Педагогічний колектив | Упродовж року | Заступник директора з НВР Ситник Н.А. |
7 | Проведення ранкових зустрічей з метою формування навичок дружніх стосунків | 1-4 | Упродовж року | Класоводи |
8 | Створення морально безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять | 1-11 | Упродовж року | Класні керівники та класоводи |
9 | Робота відеозалу . Перегляд кінострічок відповідної спрямованості | 5 – 11 | Упродовж року | Учителі інформатики |
10 | Відпрацювання теми особистої гідності в ході вивчення літературних творі, на уроках історії | 1-11 | Упродовж року | Класоводи, учителі літератури, історії |
11 | Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінгу» | 1-11 | 10-14 грудня | Класні керівники та класоводи, учителі правознавства, практичний психолог школи |
Психологічний супровід | ||||
1 | Діагностика стану психологічного клімату класу | 1-11 | Упродовж року | Психолог школи Ситник Н.А. |
2 | Спостереження під час навчального процесу, позаурочний час | 1-11 | Упродовж року | Психолог школи Ситник Н.А. |
3 | Консультаційна робота з учасниками освітнього процесу | 1-11 | Упродовж року | Психолог школи Ситник Н.А. |
4 | Профілактично-просвітницька, корекційно-розвивальна робота з учасниками освітнього процесу | 1-11 | Упродовж року | Психолог школи Ситник Н.А. |
Робота з батьками | ||||
1 | Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі» | 1-11 | Упродовж року | Класні керівники та класоводи |
2 | Поради батькам щодо зменшення ризиків булінгу та кібербулінгу для своєї дитини | 1-11 | Упродовж року | Психолог школи Ситник Н.А. |
3 | Тренінг «Як навчити дітей безпеці в Інтернеті» | За запитом | Січень – Лютий | Психолог школи Ситник Н.А. |
4 | Інформаційна робота через інтернет-сторінки | Упродовж року | Заступник директора з НВР Юрченко Л.Д. |
Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству
Що таке "булінг" та чому про нього треба знати всім
Булінг – це відносно новий термін для пересічного громадянина, зміст якого кожен із нас не просто знає, а в більшості випадків стикався з цим явищем у дитинстві. Під терміном "булінг", пояснюють в Біляївському районному центру соціальних служб для сім'ї, молоді та дітей,– це агресивна поведінка щодо окремої особи або групи, з метою приниження, домінування, фізичного чи психологічного самоствердження.
Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск об’єднуються.
Від булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони переживають емоційні проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають проблеми психо-емоційного розвитку. Вони потребуватимуть підтримки дорослих, які б допомогли їм розвинути здорові відношення з людьми не лише у школі, але й протягом усього їх подальшого життя.
Як зрозуміти, що дитина є жертвою булінгу
Діти, які страждають від булінгу, можуть не хотіти йти до школи або ж можуть плакати, вигадувати хворобу у шкільні дні.
1. Вони не беруть участь у спільній класній діяльності, соціальних заходах.
2. Часто у дитини змінюється поведінка: вона усамітнюється, поводить себе незвичайно.
3. Дитина починає губити гроші або речі, приходить додому у порваному одязі чи з поламаними речами. Коли ви її запитуєте, що трапилося - не можуть реалістичо пояснити.
4. Може почати говорити про те, що кине школу, пропускає заходи, в яких приймають участь інші учні.
5. Відсутність контакту з однолітками: немає друзів, зідзвонювань, не ведеться переписка у соцмережах, похід до школи і повернення звідти наодинці, немає у кого запитати домашнє завдання.
6. Психосоматичні ознаки: часті хвороби, наприклад, ломота в тілі, болі в животі, вірусні інфекції.
7. Обмальовані руки або специфічні малюнки на полях у зошиті.
8. Бажання іти до школи іншою дорогою, аніж та, якою йдуть усі інші діти.
Скільки дітей страждають від булінгу
За статистикою,80%українських дітей піддаються цькуванням, навіть не усвідомлюючи цього.В усіх соціальних системах завжди є лідер, середня група і так званий «вигнанець».
У початковій школі діти ще не займаються жорстким булінгом, але вже можуть бути непривітнимидо інших. Щойно вчитель починає вибудовувати систему конкуренції та пріоритетів — діти починають один одного травити. А справжній булінг почнеться у середній школі — з 10-11 років — вік входження у підліткову кризу.
Обов’язок шкільного психолога, вчителя — виявити лідера, схильного ініціювати цькування інших проводити, вести з ним дружні бесіди, виробляючи толерантність.
Чому діти стають жертвами булінгу
Психологи визначають декілька основних причин:
Ø Занижена самооцінка. Навіть якщо дитина виявляє її через нарцисизм, надмірну відкритість, зверхність.
Ø Домашня атмосфера. Дуже часто жертвами булінгу стають діти, яких вдома принижують, знецінюють, ображають. Або є родини, де дитину звикли жаліти - нещасна, хвора, росте без батька...Школа і садок — каталізатор домашніх проблем. Тож, якщо дитина звикла отримати більше уваги до себе, поблажливість батьків, коли вона бідна й нещасна, то вона буде створювати навколо себе таку ж атмосферу і в школі.
Ø Атмосфера в класі. Бувають колективи, створені самостійно або руками вчителя, в яких є дитина-агресор. Вона свідомо шукає слабшого, використовує його як грушу для биття, вирівнюючи свій психологічний стан.
Що робити батькам
Ø У першу чергу заспокойтесь, і тільки після цього починайте розмову з дитиною.
Ø Дайте відчути, що ви поруч, готові підтримати та допомогти, вислухати та захистити.
Ø Запевніть дитину, що ви не звинувачуєте її у тому, що відбувається, і вона може говорити відверто.
Ø Пам’ятайте, що дитині може бути неприємно говорити на цю тему, вона вразлива у цей момент. Будьте терплячими та делікатними.
Ø Спробуйте з’ясувати все, що зможете, проте не повторюйте ті ж самі запитання по декілька разів, допитуючись.
Ø Запропонуйте подумати, які дії допоможуть дитині почуватися у більшій безпеці зараз (наприклад, бути певний час ближче до дорослих, не залишатися після уроків тощо).
Ø Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/однокласника.
Ø Спитайте, яка саме ваша допомога буде корисна дитині, вислухайте уважно. Можливо ви запропонуєте свій варіант. Це допоможе розробити спільну стратегію змін.
Ø Пам’ятайте, що ситуації фізичного насилля потребують негайного втручання з боку батьків та візит до школи.
Ø Спільно з дитиною шукайте нові способи реагування на ситуацію булінгу.
Ø Обговоріть, до кого по допомогу дитина може звертатися у школі: до шкільного психолога, вчителів, адміністрації, дорослих учнів, охорони, батьків інших дітей.
Ø Важливо усвідомити, чому саме дитина потрапила у ситуацію булінгу. Рекомендуємо з цим звернутися до дитячого психолога.
Ø Підтримайте свою дитину у налагодженні дружніх стосунків з однолітками.
Ø Поясніть дитині, що зміни будуть відбуватися поступово, проте весь цей час вона може розраховувати на вашу підтримку.
Що робити вчителям
Завдання вчителів - відслідковувати ситуацію в класі. Спеціалісти-конфліктологи пропонують дуже корисне завдання, яке допомагає визначити, чи є в колективі діти, які перебувають в ситуації жертви.
Перед початком уроків попросіть кожну дитину на аркуші паперу написати прізвища чотирьох дітей, з якими вона хоче сидіти поруч за партою. А також прізвище того, кого вона вважає своїм найкращим другом. Коли вчитель проаналізує результати, то легко помітить, кого з дітей «забули», не згадали зовсім.
Цей метод має назву «розстановка сил». Завдяки йому можна дослідити комунікацію в колективі й дізнатися, хто в класі жертва, хто агресор, хто є неформальним лідером, а від кого відвернулися однолітки.
Як допомогти дитині-агресору
Дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу. Якщо ваша дитина - агресор, радимо:
Ø Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так роблять", або "він заслуговує на це".
Ø Уважно вислухайте дитину і зосередьтеся на пошуку фактів, а не на своїх припущеннях.
Ø Не применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як "хлопчики завжди будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки — просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства".
Ø Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.
Ø Діти, які булять, заперечують це так довго, як тільки можуть. Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.
Ø Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство.
Ø Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв'язок з учителями, щоб упевнитись — дитина намагається змінити ситуацію.
Ø Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення.
Ø Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.
Ø Агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки. Порадьтеся зі шкільним чи дитячим психологом.
Чому важливо вчасно відреагувати
Булінг впливає на всіх, хто бере в ньому участь або спостерігає, та має деструктивні наслідки в майбутньому житті.
Ті, хто піддаються булінгу:
Ø втрачають відчуття емоційної та фізичної безпеки, довіри до місця, у якому мають перебувати щодня;
Ø відчувають безпорадність і страх від постійної загрози. Булінг провокує тривожні та депресивні розлади, пригнічує імунітет, що підвищує вразливість до різних захворювань;
Ø втрачають повагу до себе. Страхи та невпевненість руйнують здатність до формування та підтримки стосунків з однолітками, що призводить до відчуття самотності;
Ø втрачають інтерес до різних форм активності та не можуть нормально навчатися. У деяких випадках можна простежити зв’язок між потерпанням від булінгу та розладами харчуванням (анорексії та булімії), емоційної сфери (депресіями та суїцидальною поведінкою).
Ті, хто булять:
Ø частіше за інших потрапляють у ситуації, де проявляється насилля та порушуються закони;
Ø частіше беруть участь у бійках, причетні у вандалізмі, залучаються до ранніх статевих стосунків, мають досвід вживання алкоголю та наркотичних речовин.
Ті, хто вимушені спостерігати:
Ø часто страждають від відчуття безпорадності, етичного конфлікту: втрутитись у ситуацію булінгу чи ж залишитись осторонь;
Ø потерпають від депресивних станів чи перезбудження, намагаються менше відвідувати школу.
Ø Навіть поодинокий випадок булінгу залишає глибокий емоційний слід, що робить проблему найпоширенішою причиною звернень до дитячого психолога.